באמצעות אורח חיים בריא והקפדה על מספר אמצעי בטיחות וזהירות, אפשר לבצע פעילות מונעת למניעה או עיכוב  התפתחות מחלות עיניים והידרדרות בראייה.

עיניים

לפניכם כמה טיפים לשמירה על העיניים:

 

בדיקות עיניים שגרתיות אצל אופטומטריסט/רופא עיניים

בנוסף לתפקודי הראייה, בבדיקת עיניים שגרתית העין נבדקת במבט פנימה וניתן לאבחן בכך מחלות עיניים קשות, עוד לפני  שהראיה נפגעת. למחלות עיניים רבות, כגון גלאוקומה (יתר לחץ תוך עיני), אין סימנים בשלבים הראשונים להתפתחותן והאבחון בשלב  מוקדם יכול לאפשר טיפול, אשר עשוי למנוע את איבוד הראייה.

 

תזונה

מחקרים מראים שתזונה מאוזנת ובריאה משפיעה על איכות הראייה ובריאות העין , וכמובן להפך , מי שאינו מקפיד על תזונה מסודרת עלול לפגוע באיכות הראייה שלו.

 

הגנה על העיניים מפני השמש

מומלץ להרכיב משקפי שמש בכל פעם שהעיניים חשופות לשמש. חשיפת העיניים לקרני השמש האולטרה סגולות לאורן זמן (קרינת UV ), וללא הגנה, עלולה להגדיל את הסיכון להתפתחות קטרקט ומחלות רשתית כגון AMD (ניוון רשתית). לכן ממומלץ למנוע את הזק המצטבר של קרני ה- UV לעיניים.

 

הגנה על העיניים מפציעות

כמחצית מהפציעות בעיניים מתרחשות בזמן ביצוע משימות יומיומיות בבית ובסביבתו. ניתן למנוע את רוב הפציעות על ידי מודעות לסכנות, נקיטת אמצעי בטיחות ושימוש באמצעי הגנה מתאימים לעיניים, כגון:

  • מומלץ להרכיב משקפי מגן לעיניים כאשר משתמשים בכלי עבודה חשמליים או מכסחת דשא, וכאשר עובדים עם חומרים כימיים.
  • לרפד פינות חדות של רהיטים וחפצים בבית כאשר יש ילדים קטנים בבית.
  • כדאי לאחסן חומרי ניקוי וכימיקלים הרחק מהישג ידם של ילדים.
  • להימנע ממשחק עם זיקוקים ונפצים למיניהם.

תלוי בגיל של הילדים, בוודאי לגילאים צעירים, מומלץ להקפיד על בחירת צעצועים המתאימים לגיל הילד ולדאוג שילדים קטנים מדי לא ישחקו עם צעצועים או חפצים חדים היכולים לפגוע בעיניהם.

 

עבודה נכונה מול מחשב

בעבודה או ישיבה ממושכת מול מסכים, כדאי להתאים את סביבת העבודה כך שיהיה על העיניים פחות  עומס והן יתאמצו פחות. על ידי שימוש במסך גדול, כיוון הגדרות המסך כך שהטקסט והתמונות ייראו בבהירות המירבית, מיקום המסך מול העיניים בזווית מתאימה וישיבה במרחק נכון ובנוחות, ניתן למנוע נזק לעיניים ולראייה. כמו כן, מומלץ לדאוג לתאורה מתאימה בחדר. חשוב לקום ולעשות הפסקה מהעבודה מול המחשב מדי שעה לכמה דקות. וכמובן, לא לשכוח למצמץ. המצמוץ חיוני לשם פיזור הדמעות על פני העין וחשוב כדי למנוע תופעות של עייפות ושל יובש בעיניים.

 

נזקי העישון לעיניים העישון מגביר את הסיכוי לחלות במחלת ניוון רשתית, וכן עלול הוא לגרום להתפתחות של קטרקט. יתרה מכך, מחקרים מראים, שאצל אנשים המעשנים, צורכים אלכוהול ואוכלים תזונה לא נכונה, ישנה נטייה לפגיעה בעצב הראייה העלולה לגרום לעיוורון. כמו כן, העישון מחריף את תופעת היובש בעיניים וגורם לסבל ממשי ללוקים בה.

 

שמירה על לחץ דם תקין

לחץ דם גבוה מגביר את הסיכויים לחלות במחלות עיניים כגון מחלות רשתית במיוחד בקרב חולי הסוכרת, חסימה של כלי דם ברשתית בגלל היצרות ונזק לדופנות כלי הדם וכן  ניוון הרשתית והתפתחות של גלאוקומה (לחץ תוך עיני מוגבר)

 

פעילות גופנית

פעילות גופנית משפרת את זרימת הדם בגוף ובכך היא תורמת לבריאותנו הכללית ולבריאות העיניים שלנו בפרט. הפעילות הגופנית עושה זאת על-ידי שיפור בזרימת  הדם אל תאי הרשתית. בנוסף לכך, פעילות גופנית מעלה את כמות האנטי-אוקסידנטים (נוגדי החמצון) החיוניים לבריאותנו בכלל, ולבריאות העיניים בפרט, מביא לשיפור ברמות סוכר, אשר רמות גבוהות שלו עלולות לגרום לסוכרת ורטינופתיה סוכרתית, ועוד.